Η δύναμη της ελεύθερης διαμόρφωσης στην εκπαίδευση

Η ελεύθερη διαμόρφωση [Free Shaping] μπορεί να οριστεί ως η διαδικασία που περιλαμβάνει την ενίσχυση συμπεριφορών που είναι πιο κοντά στη συμπεριφορά στόχο, γνωστές και ως διαδοχικές προσεγγίσεις.

Η ιδέα αναπτύχθηκε και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον B.F Skinner, ο οποίος είναι γνωστός για τις θεωρίες του που περιλαμβάνουν συμπεριφορές μάθησης μέσω της ενίσχυσης. Η θεωρία περιλαμβάνει την ενίσχυση της συμπεριφοράς που είναι διαδοχικά όλο και πιο κοντά στις προσεγγίσεις της επιθυμητής ή στοχευμένης συμπεριφοράς. Η διαδικασία διαμόρφωσης είναι ζωτικής σημασίας γιατί δεν είναι πάντα πιθανό ένας οργανισμός να εμφανίζει την ακριβή συμπεριφορά στόχο αυθόρμητα. Ωστόσο, με την ενίσχυση της συμπεριφοράς που είναι όλο και πιο κοντά στην επιθυμητή συμπεριφορά, η ζητούμενη συμπεριφορά μπορεί να διδαχθεί.

Η βήμα προς βήμα διαδικασία της ενίσχυσης διαφορετικών συμπεριφορών μέχρι να επιτευχθεί η τελική συμπεριφορά ονομάζεται Διαδοχικές Προσεγγίσεις [Successive Approximations].

Η δύναμη της ελεύθερης διαμόρφωσης στην εκπαίδευση.

Μια συμπεριφορά όπως το τίναγμα μπορεί να "διδαχθεί" στο σκύλο μας όπως φαίνεται στο βίντεο.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτής της μεθόδου είναι η απουσία πίεσης ή οποιασδήποτε άλλης συμμετοχής του εκπαιδευτή(χειριστή) στη διαδικασία μέχρι την εκτέλεση της συμπεριφοράς.
Το μεγαλύτερο μειονέκτημα από την άλλη, είναι η χρονική διάρκεια που απαιτείται για τη μάθηση της εκάστοτε συμπεριφοράς.

 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Successive_approximation

 

https://en.wikipedia.org/wiki/B._F._Skinner

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Shaping_(psychology)